Monday, January 01, 2007

Pissregn

Ok. Igår hade jag tråkigt. På en nyårsafton?! Ja, helt sjukt liksom.

Vi inledde kvällen med att sitta hemma hos Sara. Sara, jag och så fem par. Jag satt med mina tankar någon annanstans medan jag konverserade hitan och ditan, ständigt med en öl i handen.

Vi gick i samlad trupp på den asfalterade vägen som efter drygt fem minuter byttes till en dyblöt fotbollsplan. Det är inget fel i att ta genvägar, men då hälften av vår lilla partyhär bestod av feminina saker med klackar och fotbollsplanen var träskig och lerig, så hade något annat alternativ förmodligen varit mer populärt.

Vi kom in i klubbstugan, betalade 120 riksdaler vardera för kvällens tillställning och jag greppade min välkomstdrink som kunde misstas för ett glas cola med en liten touch av rom istället för en ordentlig rom och cola. Snålt, tyckte jag, och öppnade en medhavd Kilkenny.

Väl vid bordet åt jag med inte alltför stor entusiasm av smörgåstårtan vi bjöds på. Jag vill inte vara sådan, men jag avskyr faktiskt smörgåstårta som är gjord på hönökaka. Det känns så jävla Torsk på Tallinn, medan chokladpuddingen med spraygrädde på toppen som vi fick efter som dessert kändes som back in the mellanstadietiden. Jag är inte en sucker för halvdanna grejer, helt enkelt.

Jag var hela tiden inställd på att det skulle bli en tråkig kväll, och så blev det också. Det kändes totalt hopplöst, och inte bättre när mikrofonerna till Sing Star var fastlimmade i ett gäng tjejers kåta händer, som dessutom enbart sjöng till urtråkiga låtar. Jag hade precis varit ute och rökt och öppnade min sista öl, då jag vart framlockad till mikrofonen. Emma ställde sig vid mig medan Sara och Jonathan stod vid den andra mikrofonen, och jag valde att duellera till Tainted Love med Softcell. Låten är busenkel, och när min partner Emma höll käft så plockade jag massvis med poäng. Mitt självförtroende fick sig en rejäl boost, och festvärden ville att jag skulle tävla mot hans flickvän som tydligen är en firre på att sjunga…vilket jag inte visste. Men nemas problemas, efter att hon valt Tainted Love igen så slog jag rekord i Sing Star och utklassade henne totalt. Jag blev nästan lite glad.

Klockan slog tolv och vi stod allihop utanför klubbstugan med bubbel och cigarrer i högsta hugg. Jag fick upp min sedvanliga Asti utan att spilla för mycket alkohol och någon gav mig en nyårskram medan jag stod, fortfarande i min egna lilla värld, och tände en cigarett. Framför mig stod en av festvärdarna med en flaska skumpa, och han började skaka den utan att jag ens reagerade. Någon sekund senare vart hela jag nedblött och frusen. Något bitter över att min fest-makeup samt frisyr fick lite spö av skumpan, men struntade i vilket och fick fler nyårskramar där jag stod och log huttrande. Mousserande vin i ögonen var dock ingen höjdare.

Det blev lite mer Sing Star, jag drack upp min Asti och kvällen blev väl rätt ok ändå. Jag höll mig i alla fall borta från någon form av semi-romans, och det är jag rätt glad över. Sara, hennes sällskap för natten och jag gick hem till Sara när regnet pissade ned som värst. Jag sprang i förväg då jag frös underbart mycket, och innan jag somnade i Saras lillasysters rum skickade jag iväg runt sjuttio sms samt ringde några favoriter. Jag kände mig en gnutta ensam och ville prata med någon innan jag skulle somna, som vanligt. Det brukar kännas skönt.

No comments: