Thursday, November 22, 2007

Allt Tekur Sinn Tíma

Jag känner mig väldigt vilsen. Jag är så mitt uppe i ingenting, spinner och kör fast på samma jävla ställe och har inte mod att gå vidare eller ta mig ur det. Om jag mot all förmodan skulle ha mod (jag har säkert mer mod än vad jag tror), så får jag en mental käftsmäll som säger att jag inte skall röra mig ur fläcken.

Allt har sin tid - Predikaren 3:1-8
--- en tid att skaffa, en tid att mista,
en tid att spara, en tid att kasta,
en tid att riva sönder, en tid att sy ihop,
en tid att tiga, en tid att tala ---
bblinky says:
en tid att leva, en tid att dö...


Jag kommer ihåg när P skrev det där utdraget ur Predikaren till mig på msn för några år sedan. Jag sparade det, för jag kommer ihåg att texten fick mig lättad. Även om jag inte är troende så är det liksom själva bokstavskonstellationen som stämmer överens med det som kan vara en tröst. Att allt har sin tid. Att allt tar sin tid.

Om man då klarlagt det första, så återstår fortfarande att tiden blir en förödande längtan efter ett liv i välbefinnande. Och jag tycker inte om att leva efter begreppet tid, det kan vara ett av de värsta faktum jag vet. Tid, som sådan, säger mig egentligen inte ett jota. Känslor, färger, uttryck och ord ger mig i alla fall en slags uppfattning. Tid är bara något jobbigt. I tiden är jag obetydlig.

Jag önskar att människor vore lite mer öppna. Raka och rättfram liksom. Jag har aldrig gillat sociala spel men alltid befunnit mig mitt bland dem. Varför kan man inte säga vad man känner och tycker? Varför kan man inte tala om för en person att den betyder något för en, att man uppskattar den väldigt mycket, om man nu gör det? Jag har gjort mitt bästa en ganska lång tid nu och för min del så har det känts bra. Men till slut känner man sig sinad på kärlek; jag får sällan lika mycket tillbaka. Så jag tror att jag ligger lite minus nu och jag funderar mest på hur jag skall kunna fyllas igen. Jag önskar att de hade en tank på Statoil med 100% Kärlek. Det hade jag kunnat betala dyrt för.

Jag har inga planer för Alla Hjärtans Dag.

No comments: