Friday, February 27, 2009

Formaliteter

Jag brukar vara väldigt dålig på att läsa tidningar, titta på nyheter etc för att hålla mig lite à jour med samhället och världen. Det är lite dåligt men samtidigt kämpar jag med att hålla mig à jour med mig själv, på heltid. I tisdags var det dock svårt att undkomma.

Kronprinsessan Viktoria skall stå brud inom två år. Med den där Daniel Westling. Totalt ramaskri från svenska folket, oh my god. Det är precis som vanligt. Det känns dock som att det är mer tabu för personer som jag med mina åsikter att faktiskt uttrycka dem, emedan folks missnöje alltid är så jävla mycket mer intressant. Det är synd om folket nu i dessa tider.

Först och främst så är det väl bara att acceptera att folk har skilda åsikter angående monarkins vara eller icke vara. Det skulle man till och med kunna låta vara outtalat ibland för det verkar ju inte alltid som att det stör folk mest, om man går på djupet med saker och ting.

Låt Kronprinsessan Viktoria gifta sig med vem fan hon vill, och stirra Er inte blinda på alla artiklar i Expressen och Aftonbladet om allt som rör den här förlovningen. Folk klagar på gammalmodigt språk, på stela familjefoton och på hur fula personerna i hovet är. Men vad är det då från början som för Er är det egentliga problemet? Jag har lite svårt att förstå det faktiskt, dock med all respekt för Era åsikter och tankar. Mina åsikter brukar skilja sig från mina vänners, och jag vill bara inte att någon skall ta illa upp för jag har alltid respekterat människors olikheter. Jag tycker bara att jag som alla andra har rätt att lägga in en liten protest trots att det kanske inte är vad majoriteten vill hålla med om.

Det jag finner mest intressant, och alltid har gjort, är hur en sådan simpel sak kan täcka andra saker som faktiskt är jävligt tragiska. Tänker bl.a. på Dawit Isaaks öde som upprörde folk, fast det innan hovets nyheter i tisdags.

Dawit Isaak, du är golvad av Daniel Westling.

1 comment:

Anonymous said...

bra start