Monday, September 29, 2008

Hemresa, måndag

Nu är det byte av ort som gäller igen. Från käcka Göteborg till stressiga huvudstaden. Det är verkligen stora skillnader även om tidsskillnaden enbart är drygt tre timmar med supertågen X2000. Jag tycker inte om att vara såhär på resande fot, då är laptopen min bästa kompis. Har tankar på att fixa en stationär dator men ja, visst har laptopen sina fördelar, helt klart.

Fan vad jag måste vara känslig. Det här med att resa runt och träffa nära och kära för att sedan skiljas åt spär på mitt känsloregister. Kom ned i lördags, kollade på fräsiga skor och köpte lim på Clas Olsson medan jag väntade på storebror. Tillsammans gick vi till Göteborgsoperan och köpte present till min far och hans fru. Varsin biljett till Mozarts Requiem, vilken jag personligen valde då Reich och Szyber varit med och lekt. De är ju urgrymma. Sedan drog vi ut till far i Västra Frölunda och åt bajsdjur (insjökräftor, havskräftor, krabba och räkor). Jag tog två ostsmörgåsar till mitt bubbel. Eller ok, jag smakade på en insjökräfta och skalade två räkor också.

Vår far skjutsade oss till Johannelund och min brors lägenhet, piffade till oss och promenerade sedan över Guldheden till Wavrinskys Plats, skitjobbigt i högklackat. Såg tokgrymma bergsmålningar på vägen, btw. Mötte upp dikdik-Erik för att bli guidade till festen som var i full fart där han bor. Minglade lite, lyssnade på bra musik och drack upp våra öl innan vi skyndade vidare till Sticky Fingers, min käre bror och jag. På vägen dit pratade vi om psykofarmaka, något som alltid är lika intressant. Särskilt med naturvetare.

Väl där träffade vi min brors dejt(?) och jag träffade på en nykompis, Anna, som bor i Göteborg några månader till men har största delen av sitt umgänge i Stockholm. En jätterar tjej, en av de hyfsat många skitfräsiga och bra tjejer jag fått lära känna lite smått den senaste tiden. Det är intressant och roligt, jag har nämligen alltid innan mest haft killkompisar.

Satte på Refused här för en stund sedan. Jag älskar känslan av att gång på gång bli påmind om att den där genren är så fruktansvärt oslagbar. Kan vara den bästa känslan.

Hur som haver, det blev några fler öl på Sticky Fingers än vad jag hade planerat, och Mentha såklart. Dikdik kom förbi senare så var det ju bara att fortsätta liksom. Därpå jagade jag taxi, något som jag gjorde mer komplicerat än nödvändigt, och sedan slocknade jag i min brors lägenhet.

Igår, söndag, vaknade jag rejält schleten och tog en dusch innan min bror kom hem och vi tillsammans tog bussen till Linnéplatsen och sedan bytte buss till Snipen. Där skulle vi käka med far och lite mer folk, femtio år blir han imorgon. Det skickades runt ett foto som var ca: tjugo år gammalt föreställandes min far som stod i Gamla Stan framför en Sibyllakiosk, drickandes Mer. Jag blev rörd och höll på att börja gråta, som det känslomonster jag är. Började tänka på min farfar också, den bortgångne riksdagsfarbrorn vars lägenhet de lånade när det där kortet togs. Nåväl, maten var god och det var trevligt att träffa en del av min släkt igen. Under måltiden uppdagades det dock att jag “feströker lite ibland” vilket kom lite otippat. Med tanke på att min far är extremt anti det där. Men han verkade ta det ok, eller han sade inget. Det är ju ganska löjligt, jag är vuxen och var i stort sett vuxen när han första gången tog tag i mig och berättade att hans fru sett mig röka i Göteborg. Och att jag självfallet skulle sluta, det fanns inga andra alternativ.

Jag umgicks en del med min far och de andra efter middagen, men jag var fruktansvärt trött och gick och lade mig hyfsat tidigt. Idag steg jag i stort sett upp en liten stund innan jag drog iväg med min packning till Centralstationen. Min far, hans fru och min halvlillebror var ändå borta allihop. Har suttit och smånickat ett flertal gånger här mellan raderna men nu blir det nog att hålla sig vaken till ankomst.

Usch, det kommer att fortsätta stressigt nu i veckan. Förhoppningsvis kommer det dock att underlätta saker och det är välbehövligt. Ypperligt välbehövligt. Jag vet dock inte om jag sitter på rätt tåg.

6 comments:

Anonymous said...

Åh Mozarts Requiem, jag måste skaffa en dotter som dig när jag blir stor.

Jane Doe said...

Haha. Du kan väl få låna mig lite annars.

Jag hoppas verkligen att det kommer att bli bra, Reich och Szyber som två av de tre som satt upp det har jag ju sett ett verk av innan. Och det var riktigt bra. De är ganska mörka och svåra, därför tvivlade jag lite om det passar min fars generation, men det skall nog bli bra.

Anonymous said...

Åh ja, jag vill låna.

Vill minnas att jag läste om den där Entombedgrejen de gjorde.

Anna Nio said...

*skitfräsig* :D Du verkar också toppen, snäckan! Vi får ses mer i hufvudstaden snart, kramar!

Jane Doe said...

Kimen - Har pratat lite smått om att kila upp till Sundsvall någon gång. Då!

Mm, söker man på youtube får man sig några schyssta smakprov. :)

Anna - Aomen, skitfräsig räka! Jo men det gör vi. Kram

Anonymous said...

Mozarts Trollflöjten 12 eller 13 november här i stan. *tipsa* :)