Wednesday, December 10, 2008

Minnen Pt. X

Jag lyssnar på låten som jag fällde tårar till för några år sedan i min rena ångest. Den jag satt med själv som fjorton-femtonåring och jag minns det än som igår. In Flames med Everlost Pt. II. Av ren slump kom jag över den bland alla mina listor och det är både intressant men även jobbigt med vissa minnen. Nu när jag ligger och skriver det här så har jag inte tillgång till nät då mitt wlan fortfarande är krasst, men när detta publiceras så kommer det även att hänga med en del youtubeklipp som för att sätta färg på vad jag satt och lyssnade på om nätterna då, för sju år sedan.

Den sommaren är som en ihärdig dimma. Eller sommar/höst kanske det var, jag vet inte. Jag rökte ibland, jag vet inte om det var som tröst eller varför jag satte mig på altanen och tittade på de mörkblå, skiftande till gråsvarta molnen som täckte månen, som passerade den och drog vidare (till nästa måne?) Jag hade öppet altandörren en aning så att jag kunde höra cd-spelare inne i köket i vilken Cradle of Filth och Alice In Chains spelades. Ibland kom Yasse över, och jag tackar dig Yasse för att jag fick dela stunder av den tiden med dig. Det har varit ovärderligt. Så där satt vi, neogotiska och tände någon cigarett. Jag kommer faktiskt inte ihåg vad vi samtalade om, kommer du ihåg det Yasse? Ibland gick vi ut och promenerade i byn istället, oftast på kvällen.

När jag däremot var ensam så var det annat. Min utflugne bror hade lämnat sitt rum, och jag tog det till mitt direkt. Inte som i att flytta mina möbler dit, nej, utan jag bara spenderade all min tid där. Bland alla hans målade warhammer-gubbar och Iced Earth- Iron Maiden och Metallicaalbum. Ibland kunde jag sätta mig på sängen och känna överkastet mellan fingrarna. Det där turkosgröna och blåa, underbara överkastet som var så mjukt och skönt. Där satt jag ytterligare några år tidigare när mor förhörde storebror på sina läxor. Det var främst engelska och franska jag var intresserad av. Andra gånger satt jag där inne tillsammans med bara storebror, och vi åt chips och drack läsk. Chips som vi gömde under filten och läsk tog vi ur backen som stod under storebrors säng. För att mors ex inte skulle se det. Och så fick mor umgås med svinet ensam ute i köket. Fy fan vilket jävla liv. Hon förtjänar alla medaljer i världen, min mor. Och jag är så jävla glad att hon gick ifrån honom! Det är det bästa som hänt mig hittills i mitt liv, förutom att ha träffat Josh Homme.

Hur som, de där nätterna kunde blir mycket märkliga. Jag lärde mig att bli ett med natten och gick aldrig och lade mig. En natt gjorde jag svartvinbärskyckling med ris mellan midnatt och morgon, tände några ljus, och satt och åt för mig själv med silverbestick. Iklädd långklänning. Andra mycket tidiga morgnar satte jag mig på min EU-moppe och körde ned till hamnen. Där tittade jag på soluppgången alldeles ensam. Någon gång satte jag mig på sandstranden fast lite högre upp i sanddynerna. Jag visste nog inte riktigt var jag skulle ta vägen.











No comments: