Monday, December 01, 2008

Muskelvärk

Om det hade varit socialt accepterat så hade jag lagt mig på golvet varje dag och vilat en liten stund på jobbet, jag är nämligen jämt något oerhört trött. Ett försök till en lugn helg slutade åtminstone hyfsat bra, jag höll mig hemma på fredagen och gick ut en sväng på lördagen. Söndagen var lugn även den, med en bit middag på Bröderna Olsson framåt kvällningen. Och sömnen behövde jag förmodligen - i fredags somnade jag i soffan och gick inte att väcka och igår, morgonen till advent, var P uppe vid 06:00 och såg mig sova djupt i hennes Fatboy med datorn i knät. Jag satte mig där, kommer jag ihåg, när jag kom hem från Medusa i lördagsnatten.

Jag är för en gångs skull glad att jag var trött dock, då en ytlig bekant till herre satte igång med att vara hotfull via telefon när jag var på väg hem från krogen i lördags. Jag blev förvirrad och irriterad, förstod inte alls vad personen ifråga pratade om och misstänkte att grav snedfylla eller narkotika var inblandat. Jag blev arg. Skrev att jag blev arg. Medan jag satt avdäckad väl hemma hade han ringt mig hela natten ända till klockan 06:00. Jag vaknade dock inte av det och det var skönt. Dagen därpå kommer förklaringen att det tydligen var ett ”skämt”. Ja men fy i helvete vad roligt då, synd att jag saknar den sortens humor!

Jag skickade ett mail idag, då jag inte vill skicka sms med risk för att bli uppringd eller något:

Tja!

Du, det vart lite konstigt i fredags. Jag blev väldigt förvirrad och irriterad av vårt samtal och ditt skämt(?), jag och de flesta jag känner ser mig som en ganska så humoristisk person men bespara mig gärna den sortens humor. Jag förstår inte alls det roliga, jag tror inte ens att jag hade tyckt att det varit kul om det hade varit från en person jag känner. Då vi inte känner varandra alls så har jag ingen aning alls om avsikterna bakom ditt sätt att uttrycka dig. Jag vill inte vara en drama queen, men snälla, gör inte så där igen.

Kram.


Jag har inte tid för trams.

Fast anställd har jag i alla fall blivit, och ökat på min ersättning, visst något blygsamt, men utan att be om det själv. Med en tillhörande kommentar om att vi kommer att diskutera det närmre efter årsskiftet.

Slutkörd efter förra veckans schema som dessutom toppades av en mycket blöt julfest med bl.a. företaget jag jobbar för, så avslutade jag veckodagarnas rabalder med Isobel Campbell & Mark Lanegan på Debaser, på torsdagen. Det var så ofattbart vackert och jag är jätteglad att jag släpade mig till Sjätte Tunnan och sedan Debaser trots att jag var mycket, mycket trasig. Det enda som kanske saknades var någon speciell att hålla om, men jag börjar, tro’t eller ej, ta de facto att jag inte har någon sådan nu med ro. Jag börjar känna mig mer och mer stark för varje dag och flexar muskler för de som stått bredvid och verkligen inte gjort saker och ting bättre för mig.

There ain't no easy way out.

6 comments:

Anonymous said...

Yeah baby! Grattis till anställningen!

Anonymous said...

varför skrev du "kram" i slutet av det där mailet? hade inte jag gjort till någon som inte är min kopmis och betett sig så där konstigt..

Jane Doe said...

Tack Mårten, känns helt ok! Tror jag? :)

Oj...varför skrev jag kram...jag vet faktiskt inte. Två anledningar kan jag komma på.

1. Jag dömer inte folk. Jag ger folk en andra och även en tredje chans innan jag lärt känna dem eftersom jag i efterhand lärt mig att det kan finnas en guldklimp i de man minst anar, och vice versa. En kram är blott en kram, för mig. "Kram".

2. Jag vill inte vara otrevlig då det l inte ligger i min natur. Jag applicerar aldrig folks beteende mot mig på det sätt jag behandlar dem av ren princip, enbart om jag känner att just denne/denna förtjänar det. Då jag inte känner herr'n ifråga så vet jag inte vad han förtjänar.

Anna Nio said...

Men gud vilket dåligt skämt, varför skulle det vara kul att vara hotfull? Nånsin? Särskilt mot nån man faktiskt inte känner bra, usch vilken idiot. :( Tycker ofta att "det var bara ett skämt ju" är en synnerligen dålig bortförklaring då nån betett sig svinigt och inte kan stå för det.

Men hurra för fast jobb, wooo! :D

Anonymous said...

Grattis till anställningen och grattis för det svaret du skrev.. bra att läsa en blogg av någon som har personlighet.

Jane Doe said...

Anna, ja, jag förstår fortfarande inte så här i efterhand vad som var syftet med det där "skämtet", men jag har lagt det bakom mig. :D

Tack skall ni ha!