Thursday, October 08, 2009

E422

Dag 2

Frukost: Havre- och quinoagröt med havremjölk
Middag: Grönssakssoppa med linser, tomat och vitlök
Kvällsmat: Lime- och ingefärsmarinerad tofu med nudelwok

Förvånansvärt nog så känns det lättare att gå upp om morgnarna den här veckan. Jag har sagt det innan och jag säger det igen; det skulle kunna bero på att jag är så peppad och exalterad över den här veckan, att det till och med ger mig psykisk och fysisk kraft till att göra saker och ting.

Jag klarar mig utmärkt utan koffein och nikotinsuget är obefintligt. Nu har jag visserligen inte varit någon storrökare den senaste tiden eller storkonsument av koffein, men visst tusan borde suget finnas där. Jag känner mig mer fokuserad på mitt jobb och diverse andra saker, vilket gör att jag börjat ifrågasätta koffeinets inverkan på mig mer och mer. Skulle det kunna vara så att koffein enbart fuckar upp min effektivitet och gör mig ofokuserad. Själva känslan att ”shit, nu MÅSTE jag ta en kaffe för det här går inte” kanske snor mer energi än vad det i slutändan ger. Nej, koffein har nog egentligen gjort mer skada än vad det gjort gott i mig om man då även ställer koffein mot depression och ångest. Det kan dock vara himla gott och passande med en kopp kaffe i vissa sammanhang, och Coca Cola skall vi inte ens prata om.

Jag kände av lite magsmärtor dag 1 och dag 2. Det kom och gick lite hur som men det verkar ha lagt sig igen. Jag brukar inte känna av sådant där, och den här smärtan var något annorlunda. Det liksom spände över torson och kändes av när jag vred på kroppen. Ville trösta mig lite med chips första dagen, men då stod det såklart ”Kan innehålla spår av mjölk” så det blev inget med det. Spår av mjölk, i chips?! Hur fan lyckas man med det? Idag fick jag skippa tuggummi som Helena köpte p.g.a. förtjockningsmedel, E422, som KAN vara animaliskt. Varför kan man inte bara skriva om det är animaliskt eller inte? Valmöjligheten minskar drastiskt p.g.a. det där ”KAN innehålla spår av...” och ”ja men det är inte helt omöjligt att det här är ett animaliskt e-nummer...fast det kan också vara vegetabiliskt!” Ok, tack då vet jag. Det är visserligen en världslig sak men lite smått irriterande.

Efter jobbet kilade jag hem, lade tofun i marinad, gick in i duschen och startade sedan två maskiner tvätt innan jag påbörjade matlagningen. Marinaden var rätt god!

Soja
Riven ingefära
Vitlök
Rivet limeskal + juice
(Akaciahonung)

Jag skippade dock honung som ni kanske förstår. Med tofun wokade jag svamp, paprika, zucchini, broccoli, purjolök och risnudlar samt glasnudlar.

Det sista jag gjorde var att däcka totalt vid elva-halv tolvtiden. Något som blivit allt vanligare den senaste tiden, tråkigt nog eftersom jag trivs bäst på natten. Jävla skit också. (Funkar dock ändå inte när man har ett åtta till fem-jobb.)

2 comments:

Erik said...

Jag har funderat lite över honung, är den verkligen animalisk? I och med att det egentligen bara är nektar från blommor som blivit behandlade av bina.

Jane Doe said...

Som många andra områden handlar det väl om en individuell uppfattning om saker och ting. Man skulle dock kunna se det på följande sätt;

Människan utnyttjar bina och låter bina arbeta för människans intresse. Det är inte riktigt fair att deras produktion tas från dem. Det händer dessutom att bina blir vingklippta och även att biodlare gör sig av med dem över vintern för att det är lättare att köpa nya till nästa säsong än att håla bina varma vid liv. Inte så respektabelt.