Thursday, October 08, 2009

Vi och dem

Dag 1

Frukost: Tranbärsjuice.
Middag (Er lunch): Sojafärssås med linguine.
Kvällsmat: Grönssakssoppa med linser, tomat och vitlök samt smörgås med avocado, sallad och rödlök.

Jag vaknade hyfsat pigg och utvilad till min förvånan då jag hade en av mina helvetesnätter bakom mig (skum insomning, mardrömmar och drygt uppvaknande). Plockade med mina matlådor som jag slängt ihop kvällen innan och kom till jobbet i god tid. En riktigt bra dag då jag fick mycket gjort, och den sedvanliga tröttheten gick aldrig ens till attack. Jag tror att jag kände mig ganska så nyfiken och exalterad inför den nya veckan och gårdagens matshopping resulterade i ganska mycket nytt och spännande. Vilket jag tycker är skitroligt då jag älskar att laga mat och lära mig nya saker.

Efter en produktiv arbetsdag stannade jag till på Daglivs, Fridhemsplan, för lite kompletteringsshopping på vägen hem. Där märkte jag direkt en liten förändring, nämligen att var jag än vände mig i affären så drabbades jag av en smygande ”vi och dem”-känsla. Dem som i köttätare och vi som i veganer. Jag tyckte att det var lite smått skamligt med det skrala utbudet av föda för veganer och dessutom är det ju fruktansvärt dyrt. Som vegan väljer du en föda som innefattar mindre efterfrågan, men som allergiker då? Missnöjd var ordet!

Gick runt och fräste lite innan jag kom hem med tofu, sojayoghurt, havredryck och lite sallad. Såg till att blänga så mycket som möjligt på folk omkring mig eftersom jag utgör en del av en minoritet, vilket betyder att de tror att jag kommer att börja kasta sten precis när som helst osv – ja, ni förstår nog grejen. Och visserligen ser jag väl inte ut att falla så långt från det där trädet, med mina svarta kläder, sjal, converse och munktröja. Hur som helst – då skall man blänga, och jag är expert på att blänga (vid mycket väl valda tillfällen givetvis).

Blir man automatiskt missnöjd, gnällig och misstänksam som vegan?

Jag slängde ihop min soppa på kvällen, den blev inte helt hundra men gick absolut att äta. Än så länge inget extremt nikotinsug och allting är frid och fröjd.

No comments: