Tuesday, September 05, 2006

Epilog Stockholm

Jahaja, och här hamnar då allt jag känner att jag glömt i de tidigare delarna, möjligtvis en och annan tanke kring saker och ting också.

Börjar med att tacka alla jag mötte på min väg under stockholmsresan, allra mest min värd som visade mig runt, lät mig slippa bekymmer om boende och dylikt, gjorde honungsvatten åt stackars lilla mig samt skänkte en och annan puss - jag saknar det nästan lite redan. Att min husvärd lagade underbart god mat gjorde heller inte saken värre. Husvärds nära och kära hjälpte även till att göra min vistelse trevlig, det är skönt att träffa nya människor som är tillmötesgående och öppna.
Ett kärt återseende av mina västkustflickor Malin och Karin uppskattades också, jag är väldigt mån om att ha koll på hur de har det i sitt Stockholm, att folket och miljön och varje vardag de möter behandlar dem väl. Att träffa Emma en snabbis för att traska runt lite från söder till city till söder igen, röka och snacka lite allmänt trams var också välkommet i min lilla resplan. Särskilt då hon flyttar tillbaka till Norge ganska snart.

Att känna sig trygg i Sthlm är en viktig del för att jag ens skall kunna lyckas stå ut med den där staden. Någon som hjälpte till väldigt mkt med detta var min kära Paulina. Det har jag inte riktigt kommit på förrän efteråt, men hon fanns i stort sett med mig under hela resans gång och jag visste egentligen hela tiden att hon var en trygg back up ifall något skulle gå snett och jag behövde något/någon att falla tillbaka på. Än en gång slår det mig att det är tjejen som verkligen känner mig mer än vad jag tror, och som även är mig väldigt lik. En något avlägsen god vän som jag verkligen vill se mer av, och behålla.

Något jag lärt mig förstå är att jag avskyr inte Sthlm. Jag tror att man som individ behöver hitta sitt tillhåll, ett ställe där man trivs med mindre ställen t.ex. i form av affärer, fik, pubar, parker, träd och människor för att få lite distans till staden som helhet. Jag gillar inte city, då behöver jag inte befinna mig inne i city heller. Och kanske bör jag låta de som hänger där göra det utan att spotta och fräsa kvalmiga ångestförklaringar över dem och deras place. Fast nej, det tänker jag inte sluta upp med när jag tänker närmre kring frågan. Något jag däremot inte förstår är vad det är i kärnan av Sthlm som får mig att verkligen må sådär dåligt. Det är bara betong, fasader, struktur och människor. Man kan ta på allt där, förutom min ångest. Någon som vet? Någon som har det svart på vitt?

Fundering nummer två handlar om storstadsmänniskors högljudda existens. Hallå, vad är det för fel på er? Jag kunde förstå att man får höja rösten på många offentliga platser i en storstad, men vad är det som gör att man inte kan sänka sin röst när det faktiskt inte behövs X decibel för att göra sig förstådd i sitt sällskap (eller mobilsamtal med handsfree, classic). Tappar man förmågan till att anpassa sig i olika sammanhang så fort man andas storstadsluft i mer än en månad? "Hörs jag inte, finns jag inte"? Jag vet inte, jag kanske är extremt känslig som person, men jag har faktiskt gått och funderat på det.

Med dessa frågor on my mind går jag ut och röker och förbereder mig för jobb 15:00-21:00, jag orkar inte skriva mer.

Er Maria

7 comments:

Anonymous said...

"...vad det är i kärnan av Sthlm som får mig att verkligen må sådär dåligt..."


Det är en intressant frågeställning. Jag känner visserligen inte direkt ångest i city, men någonting är det. Född och uppvuxen i Stockholms södra utkant och sedan inflyttad till söder, kungsholmen, söder och snart kungsholmen igen så är min spontana reflektion denna.

Jag känner mig som mest hemma i stadsdelarna som omger city. Söder, kungsholmen, norrmalm, östermalm. Men precis som stadsdelarnas personlighet geggas ihop ju närmare centrum jag kommer så tunnas de även ut ju längre bort från staden jag kommer och jag kan känna en liknande känsla i Stockholm city som i Bredäng, Älvsjö eller Solna.

Jag inbillar mig att det dels hänger ihop med stadsplaneringen, jag trivs inte någon längre tid i förorten, ej heller mitt i smeten. Hus, gator, butikslokaler, folkliv etc är som mest i harmoni, för mig, i ovan nämda områden. Så även människorna.

I city kokas alla ihop i en öronbedövande smet som inte ger mig den harmoni som de andra delarna av staden gör.

I utkanten av staden glesas allt ut till en tystnad som inte heller ger mig harmoni.

Jane Doe said...

May be. Söder was the place to be under den här vistelsen iaf, för två år sedan satt jag på Vaxholm och käkade en underbar ceasarsallad och mådde väl, även där. Men det är det där på sätt och vis oidentifierbara vemodet som vissa platser framkallar hos en som man skulle vilja kunna sätta fingret på liksom.

Jag önskar jag kunde sluta tänka och reflektera kring saker och ting, ibland...
:)

Anonymous said...

Inget ont om utflykter. T.ex. till Vaxholm men inte en sportmössa klarar att leva där.

Jag antar att det vemodet inte hänger ihop med några tidigare minnen eller händelser utan att vi pratar om ett vemod framkallat av miljön i sig.

Ja, men det bra, och ofta roligt, att reflektera :)

Jane Doe said...

Well...det är trevligt att reflektera kring saker tillsammans med någon, jag tackar dig för att du är flitig med kommentarerna, det har varit lite brist på sådant. :)

Njae, jag tror bara att det är en randomkänsla. Funderade dock ett tag på om det kunde ha sin grund i att min farfar jobbade mkt i Sthlm förr. Jag hade väldigt starka band till mina farföräldrar och tog deras bortgångar väldigt, väldigt hårt. Men jag vet inte, det känns på sätt och vis ganska långsökt.

Anonymous said...

Ingen orsak, nöjet är helt på min sida. Du ska ha tack för att du skriver saker som jag tycker om att fundera och reflektera över.

Håller med om att det känns långsökt, om det var det så kan jag tycka att det borde vara ganska tydligt.

Hey, hobbyamatörpsykologanalytikern är i farten...bring out your ghosts...bla bla bla ;) Sundsvall börjar gå mig på nerverna. T minus 4,5 veckopendlingar kvar. Rejoice.

Jane Doe said...

Sundsvall skall ju vara en trevlig stad annars. Vad gör man där? Du har ingen egen blogg? // Maria

Anonymous said...

Jo den är helt ok men det är lite ont om sköna häng-ställen. Har hittat en och annan pub där jag kan sitta med min bok och min öl men, ja jag vet inte. Egentligen är det inte alls så farligt, fast det är ändå något lappsjukeaktigt som kommer krypande.

Jag är där gör sådant där jag gör på det där som kallas jobb, datar data och fixar IT. Typ.

Inte bara en, utan två! ;-) Den ena är på engelska och tekniknördig, den andra är på svenska och matporrig. Knock yourself out at http://marten.gustafson.pp.se/