Monday, September 04, 2006

Stockholm pt. I

Tjej med handkräm
Personal med huvud på bricka
Tant med rutig kjol och gul blus (gult är fult)
Bög
Trevlig röktant
Figur med suspekt kalufs
15744 hål (varför?)
Gubbe med tunga i mun

X2000 mot Sthlm efter att ha tagit en übersnabb kaffe med Maria och min hjärna gick på högvarv, resultatet ser ni ovan. Min mobiltelefon fick fungera som anteckningsblock, och medan jag surplade min frukost i form av Norrlands guld lade jag märke till helt fantastiska saker som nu såhär på efterhand kan tyckas fruktansvärt intetsägande. Jag räknade bl.a. ut hur många hål i takplattorna det var i en vagn, och äcklades något fruktansvärt av en granne på andra sidan gången som sov med öppen mun och inte hade vett nog att hålla inne tungan. Det var fruktansvärt, men samtidigt träffade jag på en fruktansvärt trevlig tant som gick ut och bolmade vid varje stopp.

De första trevande stegen på perrongen, väl framme i Sthlm, möttes av en David. Med frisk Sthlmsluft i mina lungor och en eminent guide jämte mig gick jag slalom mellan stolpar och folk dragandes på min lilla resväska på hjul, ned för trappor, upp för trappor och över gator och torg. Rusningsstressen i t-banorna sade att nu hade folk slutat jobba och hade bråttom hem. Till slut och äntligen kom jag innanför dörren till en lägenhet på Skånegatan. Satte mig direkt i det där efterlängtade fönstret, tände en cigarett, fick en öl och ah...lugnet började genomsyra mitt som vanligt överstressade jag. God mat, en flaska rött och ett okänt antal öl visade sig vara en del av grunden till en trevlig och lagom lugn fredagskväll.

Nytorget, lördag eftermiddag. Jag och David satt i skuggan på gräsmattan med varsin öl, diskuterandes bl.a. våldtäkt och dess hårfina gräns till att existera eller ej (alltså var man drar gränsen). Jag rökte lagom många cigaretter, såklart, och David pratade i telefon. Vi hade innan dess hunnit vakna, slappa, fixat väldigt god frukost i form av smörgåsar från smörgåscaféet runt andra hörnet, duschat och planerat kvällen som skulle komma. När vår öl på torget var slut gick vi till Davids lägenhet igen och gjorde oss i ordning.

"Rålis" och dess maskeradpicknic var en trevlig mellanlandning som vi äntrade först av allt. Där satt ett härligt glassande gäng i utstyrslar som hade fått skådisarna på Dramaten alldeles gröna av avund. Dessvärre var vi två inte lika entusiastiska när det gällde att klä ut sig då vi med ett större sällskap beställt bord på en restaurang kl. 19:00. Efter att ha tagit farväl av partygänget och alla kaniner och kollat läget på en ravetillställning på Långholmen så närmade vi oss matdepå.

Konstig toalett, tapenade och heta räkor - vi hade kommit till en tapasbar. Maten där var underbar och jag var i gott sällskap. Ett litet minus då de inte kunde trolla fram sangria när jag frågade efter det, men annars var det ett jättemysigt ställe! Ölet flödade, och medan resten av gänget skulle satsa på en soft utekväll så begav vi (David och jag) oss vidare till nästa ställe.

Ölen på Debaser var inte sämre, och vi fick sällskap av två kompisar till David som var oförskämt trevliga. Kvällen flöt på, jag träffade fler av Davids kompisar och rätt som det var så kom vackra Paulina förbi och skänkte mig lite glädje. Musiksnack i baren, knacklig engelska på uteserveringen under min rökpaus med tre amerikaner (som visserligen tyckte att det inte alls var något fel på min engelska), lite småtjafs efter fittigt beteende och hemgång med ännu mer tjafs vilket slutade med en öl och tårdrypande cigg i lägenhetsfönstret och sedan sömn i Davids famn.

Fortsättning följer...

No comments: