Friday, October 19, 2007

Finpapper

Jag märkte precis att det var finpapper på min toalett. Annars brukar vi köra med sådant där Svensson-fulpapper som förmodligen är drygt och billigt. Men inte ikväll, för ikväll skall det vara vinprovning och fint.

En societetsträff. Karl'n som äger bygdens ICA-affär med hustru, Lasse bagare som äger Gööks bageri här och hans respektive. Mors bror som står för vinprovningen och kvasi-moster Carina, Ulf aka. "Kleven" som är en avdankad yrkesofficer med nuvarande avsaknad av anständigt jobb och sällskap och så givetvis min mor och hennes sambo.

Utöver de åtta viner och tre konjakssorter som skall provas följer även kantarellsoppa och någon laxthingy till förrätt, rådjurssadel m. potatisgratäng till huvudrätt samt lingonpannacotta som avslut. Inga konstigheter som t.ex. anktunga med rödvins-sacre bleu (absolut en pik till Mårten).

Men alltså....finpapper på toaletten? Och mor använder finskor inomhus. Inomhus! Varför kan man inte bara plocka bort toalettpapper och ersätta med typ tidningspapper eller något. "Ja men skall ni tvunget komma hem till vårt hushåll och skita kan ni väl vara så vänliga och använda handen som man gjorde förr?" Eller slänga fram en kokt torsk och ett saltkar på bordet och säga "var så goda, mitt herrskap!"

Nej, jag skall inte klaga. Min mor är sådan av naturen att har man gäster så skall man ha det bra. Men det får ju finnas gränser, ibland. Hur stor är egentligen tjusningen av att köra förberedelser typ två dygn innan? Två dygn av svordomar, frustration och kanske till och med någon form av suicidala tvångstankar! Såsen blir bränd, rådjuret i ugnen är tre grader celsius för varmt i fläsket och Mia klampar runt på golvet med nyligen insmorda fötter och lämnar fettavtryck (fett, inte fitt). Fan och hans getter.

Det viktigaste torde väl vara sällskapet, eller tänker jag fel? Jag funderar på att gå och plocka bort finpapperet och injicera kolasås i rådjursköttet.

Eller bara låt det vara och deltaga i en himla trevlig afton, jag har inte bestämt mig än.

1 comment:

Pixy said...

Är smått nyfiken på hur det blev med middagen. Du måste rapportera