Tuesday, April 08, 2008

Aggro-Debban

Kritiken har alltid legat tät kring krogpersonal i största allmänhet. Folk får mindervärdeskomplex så fort de stöter på folk med någon form av makt, och folk med makt lider av mindervärdeskomplex likaså. Ibland är det mesta befogat och jag kan inte bry mig mindre om ordinärt krogtjafs.

MEN...det finns vissa saker jag uppenbarligen har svårt att greppa. Hur balanserar man sin snällhet vs. ignorans på krogen? Jag har kommit fram till att jag ofta är alldeles för snäll och medmänsklig väl ute på krogen, och många gånger faktiskt bara får skit för det.

Slängde fram kortet i Debaser Slussens entré i lördags och drog hundra kronor för inträde. Rätt saftigt enligt min mening, men Debaser är ett ok ställe så ibland funkar det mer än utmärkt. Köpte all min dricka av en herre i baren längst in, han kan ha varit 40-45. En blonderad och hyfsat välbyggd man. Mellan spritköpen stod jag och tjötade med Andreas m. sällskap eller hängde med Johanna och Emelie som jag dragit med in. Så var det dags för mitt sista köp.

Jag ställde mig vid baren, trängde mig inte utan gick helt enkelt in där det fanns en lucka. Två killar stod till vänster sida om mig och den ena killen betalade just för sitt varpå mannen tog min beställning. En öl. Fick då höra knorr från killarna, kommer inte ihåg exakt vad de sade men det handlade helt enkelt om att jag hade fått beställa före den andre killen. Blir så trött på sådant där, jag kan väl fan inte hjälpa att manliga barmänniskor tenderar servera det motsatta könet före eller att just jag råkade få beställa min öl före den ene av dem. Jag höll käften men kallade till mig mannen i baren och frågade honom om han inte kunde ta killen jämte mig efter min beställning.

Det hela handlade ju om att jag själv vet hur irriterande det är att stå i tio minuter i en bar och inte få beställa medan nytt folk kommer in och får beställning direkt. Därför ville jag mest vara schysst och visa lite respekt. Fick noll tillbaka.

Nej, för vad jag fick var värsta jävla avsnäsningen från bartendern. "Skall DU komma in och göra MITT jobb kanske?!" fick jag bl.a. höra. Jag förstår att de jobbar under press och jobbiga människor men vad fan gör man i en jävla bar om man inte pallar trycket? Och dessutom inte kan undvika att spy galla över någon helt obefogat p.g.a. skit som hänt tidigare under kvällen.

Om jag hade varit på ett übersunkigt ölställe utan entré så hade jag inte sagt något, där kan det tvärtom bara höra till och vara småcharmigt när personal är lite aggro. Men vem tusan tycker att det är trevligt att betala hundra spänn för att få gå in och dricka alkohol, och sedan bli förolämpad. Och jag brukar inte ens vara så värst känslig av mig när det gäller sådant, men den här gången kände jag mig en aning stött faktiskt.

Jag tycker om Debaser men det där är en sådan jävla turn off. Tur att det var sista ölen.

No comments: