Monday, April 07, 2008

Att se charmen i dagen efter

Jag har aldrig haft något problem med att inte ha gått och lagt mig innan fåglarna börjar kvittra igen, morgonpigga människor är ute och rastar sina vad det nu kan vara och solen gör sig påmind ännu en gryning. Jag flög fram på trottoaren i mina nästan nytvättade och vita converse jag snabbt hoppat i, och min tunga nyckelkedja jag höll hårt knutet i ena handen gav mig fart vartannat kliv. Vek av vid Apoteket här nedanför och hade inte alls långt kvar.

Det känns på sätt och vis konstigt att cirkulera på gator man gjorde för typ ett år sedan. Men nu är det på mina villkor. Det är så ofattbart annorlunda. Jag skulle kunna säga sod off till allt det gamla, det har inte längre någon betydelse på det sättet.

Hade en cigarett i handen men den rökte jag inte ens färdigt utan slängde ifrån mig när jag kom fram. Knappade in koden jag lagt på minnet efter sms:et, sprang upp till tredje våning och tryckte försiktigt in dörrklockan. Efter fyra sekunder öppnade han, jag gav honom en kram och hängde av mig min rock. Lade mig med kläderna på som jag haft på mig ute på krogen två timmar innan, lät honom ha täcket för sig själv men lade armarna om honom. Jag ville bara låta honom sova, få honom att känna sig trygg och kvasihemma.

För något år sedan låg vi där tillsammans likaså, fast då trodde jag väl att det skulle bli vi. Iaf för kanske ett litet tag.

Men nu var det förra söndagen, jag hade varit på fest och sedan Patricia (fy). Sedan kommit hem vid 06:00, bokat tvättid till 07:00 men avbokade och sprang till Åsögatan. Vi vaknade upp, jag kände över hans stela rygg och masserade lite smått medan vi lyssnade på radio och anade solen därute. Jag var helt ok med situationen och är glad för det. Numera är jag alltid ok med situationen, både på gott och på ont. Mest på ont faktiskt. Men eftersom jag är ok med situationen, så bryr jag mig inte så mycket. Det är ju det som är oroväckande. Fast jag tycker väldigt mycket om honom. Jag kommer att finnas här för honom, tre minuter bort. Jag är hans vän och jag kommer att vara lojal.

No comments: