Friday, March 16, 2007

Going back to the sea

-Är du kär?
Jag svarade snabbt nej, rullade cigaretten mellan fingrarna och tog ett bloss där vi satt på Stockholmsterassen för två dagar sedan. Det jag kunde dölja bakom mina solglasögon för omvärlden, kunde jag inte dölja för Jenny. Jag vet att hon är en smart tjej. Mitt ansikte som sökte solen på himlen riktade sig nu mot Jenny, och jag medgav att jag inte alls var så säker på det. Jag förnekar alltid att jag är kär. I mina ögon har jag aldrig ens varit kär. Jag vet inte vad det betyder, vad det är som skiljer att tycka om någon väldigt mycket, från att vara kär. Och sedan skall man säga att man älskar en person också. Fast vid absolut rätt tidpunkt. Saker är så komplicerade.

Men tiden är ur led. Som att den har stannat. Man kommer ingenvart, har förbrukat ord och överenskommelser som man inte kan ta tillbaka. Andra har agerat på sätt som de inte kan ta tillbaka, för att få mig att lättare förstå. Jag befinner mig alltid i krigszonen, framme i fronten. För människor som aldrig ligger i fronten så är det omöjligt att förstå. Och så fort man vill retirera, så är det då heller ingen som förstår det.

Natten till tisdagen den sjätte mars hände det som absolut inte fick hända. Saker började kännas bra igen, men det var som att vända på en hand. Gick som vanligt in och läste på D’s blog, för att mötas av en berättelse jag inte ville läsa. Känslor jag inte ville känna och tankarna började gå på högvarv. Det går inte att beskriva med ord hur jag kände, men för att göra ett försök så är väl sviken och sårad en god bit på vägen. Försökte lugna mig men det gick inte bra. Lade mig i sängen för att försöka sova, men det gick heller inte bra. Tårarna forsade, och tillsammans med snoret dränkte de mina sängkläder. Fick lägga mig på rygg och luta huvudet bakåt för att fria luftvägarna då jag knappt fick någon luft. Hyperventilerade och kved. Låg antingen i fosterställning och skakade eller på rygg och lät tårarna rinna över kindbenen och ned mot öronen. Det är en kall, blöt och obehaglig känsla att dränka öronen i tårar.

Det tog aldrig slut, och jag var tvungen att göra något. Jag har aldrig direkt skadat mig själv. Bara småsaker som inte betyder så mycket, som t.ex. när jag skar mig med en glasskärva för kanske ungefär ett år sedan. Men det var faktiskt mest för att jag var nyfiken på min smärtgräns, även om det kan tyckas underligt. Jag bryr mig inte.
Jag borrade in mina långa naglar i höger hand så mycket det gick, och drog häftigt nedåt. Jag ville tappa fokus på det som plågade min själ, och det funkade en liten stund. Så jag fortsatte, och fortsatte. Kände över rivsåren. Jag kunde inte förlåta mig själv för det, men samtidigt visste jag inte hur jag skulle gå tillväga för att kunna somna. Jag ville fortsätta till jag svimmade och slapp känna svedan i bröstet.

Dagen efter steg jag upp med rödgråtna ögon. Ställde mig i duschen och tårarna forsade tillsammans med vattnet. Så jag förstod att det skulle bli en jobbig dag. Men jag var ändå tvungen att ta mig till skolan, jag svor innan jag flyttade till Stockholm att inget skulle få trycka ned min självkänsla eller mitt humör, och förstöra för mig. Till skolan skulle jag bara.

På kvällen klippte jag ned mina naglar. Och jag gick inte in på D’s blog. Vilket jag fortfarande inte har gjort. Varför skall jag underlåta mig till att frivilligt läsa saker som bara får mig att må dåligt. Men det tar ändå inte slut. Skrev med M på msn, och hon undrade om vi fortfarande var ihop. Om det var jag som lagade mat till honom som det tydligen står i blogen. Nej, det är det inte. Hon skrev att hon såg rött när han kallade mig Fröken Angst. Då svartnade det igen. Varför? Jag ville se det med egna ögon, men har ju bestämt mig för att hålla mig borta därifrån. Vi kunde skämta om det. Jag brukar skämta om mina brister och problem med människor jag litar på. Men det finns gränser. Och jag vill inte benämnas som Fröken Angst, så är det bara. Det resulterar liksom bara i ytterligare några steg bakåt. Och D vet under vilka omständigheter vi träffades. Det var inga lyckliga omständigheter. Jag skulle vilja vara med om någon gång att någon har stake nog att skämta om mina sömnlösa nätter, mina tårar och diverse annat som följer med, öga mot öga. Jag tycker inte att det är ett dugg roligt. Men jag vet. Det var nog inte menat så. Men det spelar ingen roll.

Jag vet inte vart stigen leder mig. Men jag vill inte längre vara med. Det är slut nu, och jag väljer en annan väg. Och tolka nu inte fel. Jag är kvar och kommer vara ett tag till, men nu är det slutlekt. Snart kommer brüdarna och då är det dags för Fröken Angst att supa bort några knippen ångest.

Välkomna tillbaka.

13 comments:

Anonymous said...

Tänker på dig fröken vacker... ;)
(du vet vem jag är)

frida said...

Fan med. Men dom är inte värda alla dom där tårarna. Det är dom faktiskt inte. Man ska bara vara med människor som förtjänar det och sådana som får en att må bra.
Var glad baby, det är vår!

Anonymous said...

ja välkommen tillbaka! jag känner dig inte men är en flitig läsare av din blogg och har känt en viss oro alla gånger den senaste tiden som jag besökt din sida och inget nytt skrivits. det har ju varit tydligt att du inte mått så bra..
jag vill också säga att jag tycker att du är så häftigt modig som skriver om dina känslor på det sättet du gör.

jag önskar dig allt gott, hoppas att du får en härlig vår här i stockholm!

Anonymous said...

Det där med att stå vid sidan av... och se på, eller i ditt fall: läsa, när den man tycker om gör saker som man själv skulle vilja göra med denne svider. Eller när de säger saker som man själv vill höra men aldrig får. Samtidigt vill man ju att den person man tycker om ska vara lycklig, även om det inte är med en själv. Sådant får göra ont, sådant får tårarna trilla för. Vissa människor kommer innanför huden på en, utan att man ens förstår hur de kunde komma så nära, hur man kunde låta någon se så mycket. Det kan vara svårt att slita sig från sådana. I mitt liv har denne någon gjort en oväntad återkomst, this time it might be different or it might be another crash and burn. Den som lever får se. /C.

Jane Doe said...

Anonym No. 1 - Det känns bra att veta...fast jag vet faktiskt inte vem du är! Tänker så det knakar.

mean people suck - Jag vet inte. jag antar att de inte är det. Inte i den mån jag fällt tårar det senaste halvåret iaf. Men när det kommer till personer man bryr sig jävligt mycket om (eller är kär i?) så vet jag inte. Tänk om de är värda det? Fast vad fan skall man göra åt saken liksom. Han är kanske värd det, men jag är värd något bättre än det här. Så skulle jag nog vilja uttrycka det.
Och du, jag är skitglad över att det börjar bli vår. :) Önskar Dig allt gott.

Karin - Man behöver aldrig känna oro på det sättet. Jag kan vara otroligt nere men samtidigt kämpar jag med att hålla fokus på de saker jag väl har. Istället för de jag inte har.Jag klarar mig alltid. Det gör jag verkligen. Sedan är det en definitionsfråga hur man menar med "klarar sig". Men livet går vidare på ett eller annat vis.
Jag önskar även Dig allt gott, och håller tummarna för solen här i sthlm!

Anonym No. 2 - Du har förstått. Och jag kan inte mer än att önska att det för Din del den här gången handlar om en förändring. Från djupet av mitt hjärta så önskar jag Dig det. Att du slipper uppleva gamla mönster som inte känns trygga.

Tack alla för att Ni läser. En stor kram.

frida said...

näe du utryckte dig nog bättre. han är kanske värd det, men du är med all säkerhet värd mer än det här. exakt så.
jag lever inte som jag lär, tyvärr. men jag skulle gärna vilja. det är en strävan, som allt annat i livet. tyvärr har jag fått höra flera gånger dom senaste dagarna att livet tydligen är en självklar strävan efter tvåsamhet. först då blir man lycklig! detta har "lyckliga" människor sagt omedvetet och jag blir mest vansinnig inuti och tänker- ska man inte kunna vara lycklig ensam (åtminstone först). underlättar inte det?
jag tycker vi strävar framåt, emot det bästa och satsar på att få allt, låter inte det bra?

Anonymous said...

Mia, uppskattar dig som fan och är tokglad att du flyttat till Sthlm o jag hoppas du blir kvar med oss läääänge. Du är dessutom en jävel på att skriva :)

skål. /Jenny

Helena said...

Jag ville så gärna skriva något, redan igår, men visste inte vad. Jag tänkte, skriver något idag istället. Vet fortfarande inte vad. Det skriker inombords, jag förstår det. Man måste låta det göra ont ibland och jag är glad att du har styrkan att berätta hur du känner istället för att låta stoltheten svälja det. All värme! Å du, försvinn inte härifrån igen. Man blir orolig och sånt.

Kram!

Anonymous said...

Nu vet du iallafall....
//P

Jane Doe said...

mean people suck - Eftersom jag förmodligen är kär i honom så är han väl det. Men det är jobbigt...när alla broar har bränts.

Det gäller alltid att sträva efter det där. Helt klart. Fast jag är så kräsen så jag uppnår sällan det jag vill ha, men det är bara att göra lite omprioriteringar och köra vidare.

Jenny - Uppskattar Dig med, något oerhört. Ser fram emot alla soliga dagar vi kommer att spendera tillsammans. Alla regniga likaså, iofs. Skål! ;)

Helena - Tack för dina värmande ord. Jag är själv stolt att jag kan rannsaka mig så. Att erkänna något man vanligtvis brukar dölja och hålla käften om. Det är då man behöver vänliga ord, inget annat.
Tack och kram.

P - Ja, nu vet jag. Tack för din närvaro, trots avståndet! :)

Ohfelia said...

Jag förstår dig. Det vet du att jag gör. Även fast jag aldrig skulle erkänna att jag gråter över en karl. Jag har viktigare saker att tänka på...det är iaf vad jag intalar mig. Nu känner jag att det kanske sårade dig mer att veta vad som stod där. Men jag var tvungen att veta.
Han förtjänar inte dig! Du är en smart, rolig, snygg och trevlig tjej som förtjänar någon som är snäll emot dig.
Tycker du att han är snäll emot dig?
Bränn broarna för gott och bygg inte upp dem igen!

Jane Doe said...

Maria - Jag vet att du förstår, och att du talade om det för mig gör givetvis inget.
Men det där stämmer inte heller. Jag kan inte se att han inte skulle förtjäna mig. Men jag förtjänar däremot att må på ett annat sätt än vad jag gör. Han och min relation till varandra blir lätt stormiga och infekterad, men det vore orättvist att skylla honom för det.
Kram

Ohfelia said...

Eftersom jag verkar ha blivit en "gam" i hans ögon, så väljer jag nu att dra mig undan historien med honom. Jag vet naturligtvis inte hela sanningen. Men jag ser hur dåligt du mår. Att få någon som jag räknar som en vän att må dåligt är lika med dödsdom. Hårda ord.. men jag är en hård tjej.
Kram från mig och Molly! (som för övrigt blev ivägtvingad ut idag av sin hemska mamma. Molly alltså :)