Tuesday, October 17, 2006

Woven Hand


"Medicine tounge and a heavy hand
together made a fist.
They put me down and I do not rise,
and now as
an old child
I'll hand it down
I'll hand it down,
then blow around.
See me blow around
just like dirty paper."

Your Russia > Woven Hand > 2002


Kom hem relativt mörbultad från jobbet vid 17:00. Erik möttes på msn, och efter lite allmänt tjöt i vanlig ordning, kom vi halvt om halvt fram till att helgen vore en perfekt öldrickarhelg i kära Götet. Visst duger enbart öl och gott sällskap, men det var ett tag sedan som jag fick min välbehövliga dos av bra livemusik, så jag gjorde ett spontanbesök på Sticky Fingers hemsida och gjorde en upptäckt värd att verkligen se fram emot! Tyvärr lockade ingen musik just nu till helgen, men den 2 december kommer jag att stå framme vid scenen på Sticky.

Jag började av ren slump att lyssna på Woven Hand för några år sedan (ca. 2-3), och David Eugene Edwards får mig fortfarande att rysa i både kropp och själ. Jag tycker om ofantligt mkt musik i olika former och kulörter, men så mkt kan jag väl säga att det är skillnad på musik och musik, även den jag värdesätter högt. Det finns den musik som är jävligt, för mig, värd att lyssna på p.g.a. olika orsaker som t.ex. rätt attityd gentemot det jag prioriterar, schysst och eget sound eller helt enkelt ett sound som låter som precis alla andra egentligen, men som ändå har det där lilla extra. Bra musiker. Sedan finns det musik som är helt obeskrivbar, musik som för mig känns totalt genomtänkt, genomarbetad utan att kännas överproducerad och får mig fullständigt förstummad, exalterad, påverkad, eftertänksam och ja, listan kan göras lång. Och jag vill inte vara långrandig. Hur som helst så är Woven Hand ett exempel på den sistnämnda sortens musik.

Edwards sätt att förmedla en känsla genom sång är unik, där har vi verkligen en sångare som vet vad han sjunger om, och dessutom gör han det så fruktansvärt jävla vackert. Och det är just vad hans musik är, vacker. Det handlar inte om hårda poser, rock 'n roll, vulgära ting som sex i varje mening etc. Musiken är ren, tungandad, mäktig men ändock enkel och fattig på ett fint vis. Woven Hand är lika vackert som andetag precis intill vatten.

Kolla några låtar live på youtube.com vet jag. Det kan inte bli annat än bra!

No comments: