Wednesday, November 29, 2006

Insomnia

En sak slog mig i natt när jag låg och vände och vred på mig i sängen. Den senaste tiden har jag försökt lägga mig i alla fall innan 03:00 men lite då och då förbryllats kring mitt problem med att inte kunna somna. Många gånger har jag också funderat kring varför jag egentligen håller mig vaken så länge och har gjort i flera flera år, för mina sömnvanor har så länge jag kan minnas varit värdelösa. Men är det så jävla konstigt att man sitter och drar på att gå och lägga sig, när man aldrig kan somna? Nej, just det. Jag kom alltså på att det är inte för inte som jag har futtiga Stilnoct i mitt nattduksbord sedan drygt ett år tillbaka.

Men ibland kan sådana där självklara saker slå ned som en blixt. Jag avskyr att ligga sömnlös i sängen om natten. Man ligger och vrider och vänder på sig. Lägger sig i fosterställning, på mage, på rygg. Ibland har jag lagt mig ovanpå täcket med en filt över mig, och en gång lade jag mig t.o.m. med huvudet nere där fötterna egentligen skall vara, och vice versa. Man ligger och tänker helt maniskt på något ibland, man kan inte sluta tänka, hjärnan går på högvarv som om den vore i världens jävla flow och man rabblar sångtexter om och om igen i hjärnan, plötsligt dyker en enda mening upp och man ligger och funderar kring den medan melodislingor och aktuella tankar far förbi.

Där har jag och ni förklaringen till att jag hellre sitter uppe vid datorn till 06:00, och inväntar läget då man är så trött att man i stort sett däckar. No misery, no pain. Sedan att sådana som jag är ständigt trötta får liksom blir själva straffet. Priset vi betalar. Men det är fan inte roligt. Fast det är ett lyxproblem. Jag har alltid sagt att jag helst av allt skulle vilja vara oberoende av sömn, och sitta vaken dygnet runt. Det är spännande att vara vaken.

Sedan skulle jag gärna slippa alla dessa mardrömmar. Jag har snackat med folk som aldrig ens har mardrömmar. Är det möjligt? Och vad beror det på? Är man mer tillfreds med sitt liv och sin vardag då? Jag förstår inte. Jag drömmer väldigt ofta hemska drömmar, som mycket handlar om, tyvärr, jordens undergång, min mors ex och att bli jagad. Häromdagen drömde jag om att jag hade extremt dåligt blodvärde, hade varit på sjukhuset för att stabilisera min fysik men att jag inte minns något av de tre dagarna. Dagen efter drömmen tackade jag nej till ett jobb då de ringde in mig eftersom jag var nyvaken och inställd på att jag behövde vila ut efter min svaghet. Haha. Jag har även två typexempel på någon form av sanndrömmar, men jag kan berätta mer om dem någon annan gång. Dessutom har jag befunnit mig i situationer då jag inte vet om det är i sovande eller vaket tillstånd, då i samband med min dåvarande panikångest. Även mer om det snart.

Äh, häromdagen hade jag en sexdröm om en norsk gutt, vem fan är jag att klaga? Det var görtrevligt.

3 comments:

Anonymous said...

Vissa nätter vet man att "OJ! jag BORDE gå och lägga mig nu", sen en timme senare tittar man på klockan och "DUBBEL-OJ, NU minsann måste jag sova..." och precis när man nästan övertygat sig själv så... Skiter det sig och man kommer på något intressant att göra.

När man däremot samlar mod och självdisciplin för att faktiskt lägga sig slutar det allt som oftast att man ligger där och tänker dumma tankar och vrider sig, svettas och känner sig allmänt motvillig mot... Allt.

Anonymous said...

du borde prata med min roomie. han tror inte på mig när jag säger att om man lägger sig klockan 23.00 ligger man ändå och skruvar på sig tills solen går upp.

Jane Doe said...

Erka - Sådant där är så olika. Jag känner mig t.ex. mer hemma i att skapa och vara kreativ om natten, då blir det lätt att man vänder på dygnet. Men som nu för tiden när jag enbart befinner mig i en lång jävla svacka så är det bara så onödigt att sitta vaken om nätterna som jag gör. Men sedan gör jag det inte för att det är nödvändigt, utan mer av rädsla för att gå och lägga mig. Jag avskyr att ligga vaken när man bör sova.

Chris - Hehe. Han är inte medveten om att det finns insomnings - och sömntabletter, att det även finns efterfrågan på dem och i sin tur bekräftar att det finns något som heter sömnstörningar? :p