Wednesday, November 22, 2006

Son of Evil

I Wanna Piss On You, Legalize Murder, Fuck the Dead, Kill the Children, Save the Food, I Wanna Fuck Myself, I Kill Everything I Fuck...ja, det var verkligen inga vackra låttexter som G.G. och alla hans kompanjoner genom åren levererade. Om och huruvida de hade ett budskap att framföra råder det förmodligen delade åsikter om, själv har jag såklart mina egna teorier kring hela G.G.-fenomenet.

G.G. Allin, eller Jesus Christ Allin som han döptes till, föddes sommaren 1956 till ett hem med en överreligiös fader som sade sig fått besök av en ängel som kom med bud om att hans näste son skulle bli en stor gestalt i Jesu namn, därav "Jesus Christ" Allin. Då den nyföddes storebror Merle Jr. inte kunde uttala Jesus så kallade han sin lillebror för G.G. istället vilket kom att bli den store rebellens artistnamn later on.
Ungefär när G.G. var sex år så lät hans mor döpa om honom till Kevin Michael Allin då hon inte ville att hans namn skulle prägla hans uppväxt bland andra. Dessvärre var nog redan G.G. och hans familj allt för präglad då det ryktas om att deras make och far var både fysiskt och psykiskt våldsam i hemmet. Hans skolgång gick som beräknat dåligt och hans musikkarriär började ta form.

1977 blev han frontfigur i G.G. Allin and the Jabbers (en personlig favorit av alla G.G.-konstellationer), men med tiden började G.G. att gå in väldigt mkt i sig själv och utforma en perfomance art som inte passade de andra. Det handlade om allt från att kasta sin avföring på publiken eller äta upp den, till att angripa sin publik med bl.a. slag och sparkar. Han blev helt enkelt för oberäknelig att stå på scen med, och i samband med att han började bruka droger så såg de andra inget ljus i tunneln.
G.G. fortsatte med att uppträda naken och slå sig själv blodig på scenen med ett gäng andra konstellationer, bl.a. The Scumfucs, Antiseen, The Texas Nazis och The Murder Junkies för att bara nämna några ur mängden. Mängder med spelningar genomfördes, det enda som stoppade G.G. själv var fängelsevistelser och sjukhusbesök vid bl.a. frakturer och blodförgiftning.

G.G. myntade att han skulle begå självmord på scen, och dessutom ta med sig en mängd av hans publik och fans på vägen. Så blev inte fallet, G.G. dog av en heroinöverdos år 1993, och begravningen genomfördes i bästa G.G.-anda med fest, sprit och droger.


För att se behöver man vara medlem i youtube.com då det förekommer en hel del våldsamma scener och div. annat "eew", men det är ta mig tusan värt det. Våga!

G.G Allin på Jane Whitney Show
En hel del gnuttor skitsnack, någon gnutta sanning.

G.G. Allin and the Jabbers - Live Fast, Die Fast
Urgullig video


För kanske drygt ett år sedan kom jag över en låt med G.G. Allin som heter Blood For You. Det är nog en av de låtar jag fastnat mest för, just för att den är så jävla bra. Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag började lyssna på snubben, för det är verkligen inget som någon av mina kompisar lyssnar på, utan det blev väl bara så när man flummade runt på DC ännu en natt. Rent moralmässigt skall jag inte påstå att jag stödjer G.G. fullt ut, långt ifrån, men jag tycker att han var en helt genuin människa! Så som jag ser det så ville han förmedla så mkt mer än vad han någonsin lyckades med. Han ville förmedla något fruktansvärt vackert, men det blev totalfel. Hur lyckades karl'n? Man kan väl tänka sig att eventuella psykiska sjukdomar och störningar i kombination med en pissig uppväxt och droger och sprit inte kan sluta i annat än katastrof, men ändå beskyllde han aldrig sin far och sin uppväxt för den han blev.

G.G. levererade en hel del skön punkrock, vilket jag älskar, spoken word-projekt och även ett countryalbum tillsammans med The Criminal Quartet som jag blev positivt överraskad av. Givetvis har han gjort massvis med skit också, rösten var i slutet inte det den en gång var, i sedvanlig rockmusikers-anda. Däremot kan jag ändå (fy skäms på mig) sitta och tycka att även hans texter är ursköna och klockrena. Det kan göra mig till en sexistisk och sinnessjuk människa som romantiserar nekromani, mord och div. andra synder, men hey! Jag får väl ta den chansen då, jag gillar't!

Man får för all del inte glömma att han till största del bekämpade det amerikanska systemet och samhället, och det är ju för fasiken skithäftigt idag. Fuck authority!


"With G.G. you don't get what you expect - you get what you deserve."

4 comments:

Anonymous said...

wanna piss on you!

Jane Doe said...

Bätt ju.

Anonymous said...

Jag älskar karln! Och nu fick jag reda på lite nya grejer, som att han faktiskt heter Jesus Christ. OMG!

Jane Doe said...

G.G. var fin.