Wednesday, February 28, 2007

Drömmar

För inte så länge sedan så fick jag klart för mig att den största andelen av människor faktiskt inte kan återberätta sina drömmar. Att, när man frågar "vad brukar du drömma?", så får man svaret "jag drömmer aldrig". Vilket iofs inte är fallet, men jag antar att det känns så när man inget kommer ihåg utav sitt drömmande.

Jag kommer i stort sett alltid ihåg mina drömmar, och kan återberätta dem till in i minsta detalj. Färger, känslor, ansiktsuttryck o.s.v. Jag har alltid trott att alla kunnat göra det, men tydligen inte. Detta är ju dock både på gott och på ont; jag drömmer huvudsakligen inte om några muntra saker utan snarare tvärtom. Jordens undergång, misär, blod, knivar, otrygghet, svek, förlust av nära & kära och allt vad det innebär.

I natt hade jag en omfattande dröm om min fd. styvfar. Förmodligen eftersom jag fumlade igenom en massa gamla minnen och intryck när jag skrev Käre styvfar. Det var inte roligt vill jag lova.

Om jag hade varit en förmögen regissör, däremot, så kan jag lova Er att jag hade haft en hel del fina koncept till dramatiseringar att bjuda på. Svåra, mörka och djupa apokalyptiska filmer hade det blivit. Helt i min smak. Det blir nästa projekt.

7 comments:

JK++ said...

jag drömde om fotboll igår natt. ;)

frida said...

Jag kommer också ihåg mina drömmar. Men oftast bara en ganska kort tid efter att jag vaknat. Om jag inte berättar dom för någon hyfsat fort så är dom borta. Konstigt.

Ohfelia said...

Varför har vi aldrig ägnat oss åt drömtydning ihop?

Jane Doe said...

bonanza kid - Jag har hört att man har perverterade drag om man drömmer om fotboll!

mean people suck - Allt sådant där är konstigt känns det som. Det kanske är det som lite är tjusningen? Och icke-tjusningen. Det skulle vara intressant att kunna spela in sina drömmar på ett band.

mia - Ingen aning, det har väl aldrig kommit på tal liksom? Vad gör du nu för tiden förresten, du är så otillgänglig!

Anonymous said...

Jag drömmer sanndrömmar :D Ibland... kan vara vad som helst men jag vet aldrig vad som kommer att hända och vad som inte gör det... spännande! :P

Anonymous said...

Jag kommer tyvärr alltid ihåg mina mardrömmar men sällan mina "vanliga". Dock hade jag en period för några år sedan då jag i en vecka drömde i följetong, det var skumt men jag kommer iaf håg det mesta. /C

Jane Doe said...

Anonym1 - Jag har också vid några tillfällen trott att jag drömt sanndrömmar, men alltid kommit fram till någon form av naturlig förklaring till hela företeelsen ifråga. Men visst är det spännande, även om mina "sanndrömmar" som alla andra drömmar var otäcka.

Anonym2 - Vad skrämmande att drömma så där att det följer vartannat. Har nog aldrig drömt på sådant vis. Däremot drömde jag för cirka fem-sju år sedan, återkommande dröm under en lång period, kanske under ett eller två års tid. Det kändes också lite skumt.