Monday, December 18, 2006

Monster & sliskbollar

Lördag 16/12

Förmiddagen ägnades åt att mest sitta och slappa. Hoppade in i duschen och började att göra mig i ordning så sakteligen, och så kom Mica hit vid 15:30 och hämtade mig. Jag var som vanligt inte färdig när hon kom. Till slut kom vi iväg, och jag kände mig väldigt glad men lite obekväm där i passagerarsätet jämte Mica. Det är ibland svårt att umgås när man varit jättetighta några år för att sedan inte ses mer än någon gång i månaden, högst, precis som det är nu. Det känns särskilt konstigt för mig tror jag, som jämt kämpat för att inte tappa det vi två hade tillsammans, medan hon blivit med pojkvän, har två jobb, skaffade en häst att ta hand om och ja...ni förstår säkert.

Vi stannade till vid torget och Mica köpte sig en hamburgare då hon blev akut hungrig. Mica blir farlig när hon inte får mat, det är riktigt läskigt. Vi satt i bilen, jag rökte medan hon mumsade på sin mat, och rätt som det var pep hon till en aning och släckte ljuset i taket. Jag följde hennes exempel och tryckte ihop mig där i sätet, och framför oss skymtade vi en gammal "pojkvän" till Mica. Det blev sedan mest att jag skrattade åt henne, och vi körde iväg till Anneli.

I köket satt Annelis "svägerska" som passade på att följa med oss ut då hon nu skaffat barn och det blir väldigt sällan, samt Annelis schizoida monster till "svärmor". Hon är trevlig men jävligt skum, en sådan där människa som man kan gå runt och vara rädd för samtidigt som att det är något hos denne som tilltalar en. Glögg och pepparkakor bjöd Anneli på, sedan försvann monstret medan Jennifer klev innanför dörren, och då alla tjejer vart samlade så började vi äta tacos efter att ha skålat i bubbel.

Vi satt och tjötade om allt möjligt, men väldigt mycket tid gick åt att diskutera kvinnomisshandel och dylikt, varpå jag kom in på att det faktiskt även finns män som lever i svåra förhållanden. Jag berättade lite hastigt om mina erfarenheter från uppväxten, och till slut smet jag iväg till köket för mig själv. Ibland kommer jag liksom på saker jag inte brukar tänka på när jag snackar om det där inför andra människor, och känner då ofta för att dra mig undan och tänka över saker och ting. Jag satte mig vid fläkten och tog en cigarett medan de fortsatte snacka där ute. Det var nästan så att någon tår eller två skulle skymta fram, men jag kände mig huvudsakligen glad och bestämde mig för att ha en trevlig kväll istället.

Vi lade upp en plan, beställde taxi och drack upp det sista. Jag satt som vanligt längst fram och fick köra det sedvanliga kallpratet med Herr Chaufför innan han släppte av oss precis utanför Harrys ingång, på torget. Dessvärre frågade de efter legitimation, jag försökte få in Jennifer som bara är arton men det fungerade inte den här gången. Vi bestämde att Mica och jag skulle besöka Zätas medan de andra fortsatte till Grand, och där skulle vi mötas senare.

Mica och jag träffade mängder med bekanta, jag vet inte hur många pussar det blev här och var av folk som man inte sett på ett tag. Den jag egentligen vart mest glad över att se var nog Jossan, en underbar tjej. Vi träffas inte så ofta, ibland kan det gå månader mellan, och vi har alltid sagt att vi borde hänga mer med varandra då vi verkligen blir extremt glada båda två var gång vi ses. Dessvärre blir det aldrig av utan blir som med så mycket och många andra.

Lite efter 02:00, en hel del senare än vad vi hade tänkt oss, så betalade vi oss in till Grand och mötte upp tjejerna. Jag träffade på min lillkusin Eric och även härligaste Sillen och hans brud. Tjejerna och jag dansade resten av tiden, dock inte alldeles problemfritt. Jag kände mig trött på trängsel och fulldryga människor samt äckliga sliskbollar, så så fort någon närmade sig vår cirkel med dreglande leende och kåta ögon så knuffade jag antingen bort dem eller dansade i vägen. Vi hade väldigt roligt, och Mia var mycket full. Många fötter klackades, och det var dags för att hämta våra jackor. Till mitt förtret stod tre av killarna jag hade varit dryg mot på dansgolvet bara några meter ifrån mig och blängde surt på mig. Jag är inte den som viker mig, så när de började att käfta och bli vulgära så vart inte jag sämre utan att jag kunde kontra. Innan det hann bli något större bråk så gick mitt sällskap och jag ut från Grand. Stod och pratade med lite igenkännbart folk som passerade, och sedan kom Micas pojkvän Julius och körde oss hem.

Stod på Annelis altan och ringde upp Oscar vars mobilsvarare gick på. Jag spelade in ett meddelande, önskade grattis i efterskott och avslutade med något moget i stil med "Bajsunge, puss". Därpå ringde jag upp Pär, och vi pratade tills mina pengar tog slut. Då ringde han själv upp, vi sade godnatt och sedan somnade jag på kortsidan av soffan efter att ha läst hans sms med värmande ord. Dagen därpå var jag trött utav bara helvete och bad min mor hämta mig innan 11:00.

2 comments:

Peste said...

Haruki Murakami's Kafka På Stranden är mitt boktips för året ;) samt en soft potatisgratäng på julbordet - Blanda skivade potatisar, skivad lök, hackad/pressad vitlök, grädde, riven ost i en bunke eller i formen som den ska bakas i. Krydda med lite smulad grönsaksbuljong, salt,peppar och färsk rosmarin och rör om allt sammans innan du häller upp det i en smörad glasformeller liknande - fyll på med lite extra grädde och bre ett lager riven ost över hela alltet... in i ungnen med aluminium folie på en stund så inte det bränner.... mått och grader och sånt får du mixtra med själv, jag höftar allltid och det funkar.... kraaaam fina/P

Jane Doe said...

Man skall alltid höfta när det kommer till mat, jag har nog aldrig slagit upp en receptbok i matlagningssyfte.

Jag tackar så mycket! :)

Kram bäste Herr P.