Sunday, December 10, 2006

Hoolabaloo

VARNING! Mycket text.

Vaknade upp i Annelis soffa runt 11:30, kikade mot dörren. Madrassen som låg en bit ifrån var tom, så jag räknade snabbt ut att Jennifer och hennes Anders redan hade givit sig av. Låg kvar en stund under det varma täcket och gick sedan till toaletten och drog på mig gårdagens party-outfit (svart korselett samt svarta satinbyxor). Solen var på strålande humör där utanför lägenheten, och så var också mitt humör. Jag vet inte varför, men allt kändes så jävla bra just då. Jag lade min stora svarta sjal om mina bara axlarna, tog en cigg och satte mig på balkongen i solen. Morgonciggen dagen efter party är full njutning.

Anneli stod en kvart senare och gestikulerade lite tramsigt genom fönstret inifrån lägenheten, och jag gick in. Vi sade god morgon till varandra, och samstämde i att gårdagen var riktigt lyckad!

Jag sprang till bussen någon minut innan den gick 18:45 från Tvååker igår kväll. Väl i bussen upptäckte jag att jag för det första tagit för få öl med mig, plus att jag glömt mina kort hemma. Katastrof. Jag tog ett snabbt beslut och ringde min vän Madde. ”Hej, det är Mia. Jag skulle inte kunna komma förbi och låna lite pengar, är på väg in till Falkenberg nu på buss och har glömt mina kort.” Det var inga problem, och jag kunde pusta ut en aning. Ca. femton minuter därefter anlände jag till Falkenberg, gick till Madde och hennes pojkväns trivsamma lägenhet och knackade på. Då vi hälsat och hon fått ur mig att jag inte riktigt visste vars jag skulle ta vägen till att börja med då Anneli inte tagit sig in till stan än från sitt föräldrahem som ligger långt ute i skogen, så insisterade hon på att jag skulle komma in en stund.

Till min fasa hade de gäster där, och jag kände mig som en skurk som kom in och förstörde allt. De hade precis avnjutit en god måltid, och vi satte oss i soffan. Då Magnus Svensson som spelar i landslaget i innebandy är vän till detta umgänge, och en innebandymatch sändes på tv så vart det i stort sett enbart snack om innebandy, även mycket internt. Jag satt mest och teg och skrattade lite då och då, men efter någon timme sade jag försiktigt till Maddes Daniel att det där med innebandy eller sport aldrig riktigt roat mig.

Nog om det. Halv nio följde Madde mig en bit, tog ut pengar, och sedan började jag gå mot Annelis lägenhet. Där åt vi lite thaimat och drack, samt tjötade sådär som bara tjejer kan göra. Kom in till stan lite innan 00:00, gjorde en ytterst snabb visit på Zätas innan vi skyndade vidare till Harry’s. Kom lyckligtvis in utan legitimation som låg kvarglömt hemma kvällen blev riktigt trevlig. Vi gick först upp och softade med öl i skinnfåtöljerna med Jordan och Jimmy som satt där. Rätt som det var skymtades Harri till, jag gav honom en kram och småpratade lite. Hann knappt sätta mig ned igen då jag såg min fd. låtsassyster. Gick fram och vi blev sådär glada som vi alltid blir när vi ses, kramades massvis och pratade.

”Du borde bli modell!” utbrast Carolines kompis som jag träffat några gånger innan. Hon ställde sig en bit ifrån och synade mig. Jag kunde inte undvika den långa historian och efter att ha tröttnat på samtalet efter en stund så gick jag tillbaka till fåtöljerna. Jag var i högform, Jordan bad mig langa utav det jag gick på, rätt som det var så var det någon som slängde ut en annan ned för den långa trappan, och vi bestämde oss något senare för att gå ned. Jag gick ut och rökte och sedan på toaletten. Passade på att sprayfixa min tuperade frisyr en aning och bättrade på kajalen då en kvinna kom ut från en toa. Jag ursäktade mig lite med att man ju faktiskt får passa på att fräscha till sig lite när man väl gjorde toabesök, och log. Hon sade att det inte verkade så välbefogat i mitt läge och jag svarade med att vi alla behöver det någon gång då och då och log åter. ”Det där tror jag inte riktigt på, modellen” sade kvinnan och klatschade till mig lite lätt på rumpan innan hon lämnade toaletten. Jag vet inte varför, men jag vart så fruktansvärt förvånad.

Jag kom upp till dansgolvet, anslöt mig till Jennifer och Anneli. Skymtade M någon meter ifrån. Bara en liten stund efter så kom han fram och kramade om mig, lät sin hand följa korselettens skenor på min rygg. Jag tycker om att krama M. Jag tycker om att krama de flesta, men jag tror att han är i behov av uppriktiga kramar bland alla ”halvdanna” sådana. Han verkar vara en skadad liten finfin fågel. Men så kan jag också ha väldigt fel. Senare dansade jag tryckare med en ful kille som dessutom försökte hångla med mig hela tiden, jag vart lättad när den första låten tog slut och tackade för dansen. Hämtade min jacka, stod och pratade med Anneli om M. Han hade än en gång, som alla andra gånger, en beundrarinna klängandes på sig.

Han kom ensam ned för garderoben och trappan, såg lite bedjande på mig samtidigt som han gick fram till Anneli och mig. ”Katastrof”, var det enda han fick ur sig, vi frågade vad det var men samtidigt kände jag igen det sedan många gånger förr. Något som både Anneli och jag bevittnat och förundrats över vid ett flertal tillfällen. Vi kommer gång på gång överens om att han förmodligen är så otroligt osäker i sig själv att han inte vågar ta den där kontakten med mig. Men människa på snart trettio år, ta dig i kragen och avfärda snällt tjejer du inte vill vara med. Våga ge mig en extra kram om du känner för det. För det finns där. Men allt är inte för evigt, och jag är ung.

Jag är ung.

Vi gick en omotiverad sväng till Falkenbergs pizzeria och till min glädje träffade jag på Sillen. Kramade om honom massvis och pratade lite innan han och hans flickvän åkte iväg i taxi. Kvällen var härlig, natten var härlig. Jag träffade så många värda människor. Idag mår jag jättebra.

No comments: